Blog Utama Ketua Pengawas

senarai pemegang kad library (^__^)v

18 August 2013

Tombiruo


Tajuk: Tombiruo
Penulis: Ramlee Awang Murshid
Penerbit: Alaf 21
Tebal: 517 m/s

'Penunggu Rimba'


Dia digelar penunggu rimba atau tombiruo. Dirinya semacam mitos yang menakutkan. Hakikatnya Ejim hanya manusia biasa yang dibesarkan di rimba oleh Pondolou. Rupanya yang bukan rupa manusia itu disembunyikan Pondolou dibalik topeng.

Namun serangkaian peristiwa pembunuhan membawa Ejim bertemu dengan kembarnya Amiruddin dan seorang wartawan dari semenanjung, Wan Suraya.

Amiruddin yang masih berduka dengan kematian isteri dan bapa mertuanya mencurigai kemalangan yang menimpa mereka. Dia mendapati kemalangan tersebut telah dirancang.

"Manusia mampu berselindung tetapi tidak pada alam."

Baizura yang selama ini menetap di Terengganu pula terpaksa pulang ke Sabah untuk membantu perniagaan bapanya bersama Amiruddin. Mereka mula berdepan dengan musuh dalam selimut yang membayangi keluarga mereka.

Satu demi satu kejadian berlaku sampailah kepada penculikan Baizura dan Wan Suraya. Si pembunuh mulai serba tak kena bila Wan Suraya dapat menghidu dalang sebalik pembunuhan. Kemarahannya memuncak. Mampukah dia menghancurkan gadis itu ditengah-tengah hutan yang ditunggui sang Tombiruo?

 Namun dalam huru hara pengkhianatan dan pertumpahan darah itu, Ejim bertemu makna TUHAN. 


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ping busuk.org